حضرت عمر از دیدگاه حضرت علی
کليک کنيد">


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 23 دی 1398
بازدید : 2501
نویسنده : اهل سنت و جماعت

 

حضرت علی رضی الله عنه در  سخنانی که به اتفاق اکثریت

علمای شیعه در مورد عمر بن خطاب است، چنان که

فیض الإسلام و ابن ابی الحدید نقل کرده‌اند، اوصافی

مهم از حضرت عمر رضی الله عنه را بر می‌شمارد 

این سخنان که در کتبی معتبر (نهج البلاغه) آمده

و مورد قبول اکثریت اهل سنت و تشیع است و این سخنان

ثابت کننده دوستی و نزدیکی حضرت علی رضی الله عنه

با حضرت عمر  رضی الله عنه می باشد و حل کننده بسیاری

از شبهات و دروغ ها می باشد

لِلَّهِ بَلاَءُ فُلاَنٍ فَلَقَدْ قَوَّمَ اَلْأَوَدَ وَ دَاوَى اَلْعَمَدَ وَ أَقَامَ اَلسُّنَّةَ وَ خَلَّفَ اَلْفِتْنَةَ ذَهَبَ

نَقِیَّ اَلثَّوْبِ قَلِیلَ اَلْعَیْبِ أَصَابَ خَیْرَهَا وَ سَبَقَ شَرَّهَا أَدَّى إِلَى اَللَّهِ طَاعَتَهُ

وَ اِتَّقَاهُ بِحَقِّهِ رَحَلَ وَ تَرَکَهُمْ فِی طُرُقٍ مُتَشَعِّبَةٍ لاَ یَهْتَدِی بِهَا اَلضَّالُّ

وَ لاَ یَسْتَیْقِنُ اَلْمُهْتَدِی.

خطبه‌ی ۲۲۸ نهج البلاغه

ترجمه

خدا شهرهای فلان (عمر ابن الخطاب) را برکت دهد و نگاه دارد

که (به اعتقاد گروهی) کجی را راست نمود (گمراهان را به راه آورد)

و بیماری را معالجه کرد (مردم شهرهایی را به دین اسلام گرواند) و

سنت را برپا داشت (احکام پیغمبر را اجرا نمود) و تباهکاری

را پشت سر انداخت (در زمان او فتنه‌ای رخ نداد)پاک جامه و کم

عیب از دنیا رفت. نیکویی خلافت را دریافت و از شر آن پیشی گرفت (تا

بود امر خلافت منتظم بوده، اخلالی در آن راه نیافتطاعت خدارا به جا آورده،

از نافرمانی او پرهیز کرده، حقش را ادا نمود (ولیکن) از دنیا رفت

در حالی که مردم را در راه‌های گوناگون انداخت (به طوری که) گمراه

در آن‌ها راه نمی‌یابد و راه یافته بر یقین و باور نمی‌ماند.

 

تفسیر  سخنان امیر المومنین حضرت علی رضی الله عنه

 

 

حضرت علی رضی الله عنه در این سخنان که به اتفاق اکثریت علمای شیعه

در مورد عمر بن خطاب است، چنان که فیض الإسلام و ابن ابی الحدید

نقل کرده‌اند، اوصافی مهم از حضرت عمر رضی الله عنه را بر می‌شمارد

که به شرح زیر است:

 

1- کجی‌هارا راست نمود و گمراهان را به راه حق بازگرداند.

 

 

2- بیماری کفر و بی‌دینی را معالجه نمود و سبب گردید که بسیاری از ملت‌ها

از جمله ایران، روم، مصرو . . .  به آغوش اسلام داخل شوند.

 

 

3- سنت پیامبر صلى الله علیه وسلم را برپا داشت و با عملکرد خویش سعی

وافری برای زنده نمودن سنت آن‌ حضرت صلى الله علیه وسلم نمود که

تا تاریخ نمونه‌ی آن را کم‌تر دیده است.

 

 

4- تباه‌کاری ها را پشت سرانداخت و با شخصیت شیطان گریز و

شیطان‌ستیزش توانست که فتنه‌ها را در نطفه خفه نماید و

نگذارد که فتنه و فسادی دامن‌گیر مسلمانان شود.

 

 

5-پاک جامه و کم عیب از دنیا رفت. یعنی: در عملکردش چنان پاک

بود که کم‌ترین ایراد را می‌توان بر او ایراد نمود؛ اگر چه ممکن است

که اشتباهاتی داشته باشد. عمر رضی الله به اتفاق همه‌ی مسلمانان از

جمله علی رضی الله عنه معصوم نبود، بلکه به اقتضای طبیعت انسانی ممکن

است که اشتباهاتی را مرتکب شده باشد؛ ولی هیچ گاه عمر رضی الله عنه

کسی نبوده است که با وجود آگاه شدن بر اشتباه خودش، بر آن پافشاری

نماید و این درجه‌ی اعلای کمال انسانی و افتخاری برای ایشان است که در

برابر حق همیشه سر تعظیم را فرود آورده، اگر چه آن کسی

که اشتباهش را یادآوری کرده، پیرزنی باشد.

 

 

6- خلافت را چنان اداره نمود که کم‌ترین خللی در آن به وجود نیامد

و این شایستگی ایشان را برای مقام خلافت ثابت می‌کند.

 

 

7- در طول عمرش تمام تلاشش این بود که از خداوند متعال اطاعت نموده

است و همیشه از نافرمانی خدا گریزان بوده و باید در یک کلمه گفت که حق الله تعالى

را چنان که شایسته است، ادا نموده است.

 

 

8- شخصیت عمر رضی الله عنه چنان عالی بود که با

وجود ایشان همه به راهی که راست و درست بود، رهنمون

می‌شدند و کم‌تر کسی دچار انحراف می‌شد؛ اما با وفات ایشان مردم

دچار تردید شده و متفرق گشتند و کسی نمی‌توانست که راه راست را از

راه کج تشخیص دهد. نه گمراه به راه راست هدایت شد و نه آن کسی

که راه را می‌دانست به کار خود معتقد بود.

 

 

منبع:سنت انلاین

 

 

 




:: برچسب‌ها: نهج البلاغه , حضرت عمر , حضرت علی , شخصیت , خطبه228 , شبهات , امیر المومنین عمر , دوستی حضرت علی با حضرت عمر , عمر بن خطاب از دیدگاه امام علی ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
مینا در تاریخ : 1395/2/24/sonnat2 - - گفته است :
حملش به ایران وروم باعث دین افراد شد اولا در حال حاضر اعتقاد مردم ایران به امامت و ولایت بالفصل حضرت علی(ع) ومحبت به اها بیت مخصوص پیامبره دوما شما خبر نداری الان خیلیها حمله ی اعراب دستاویز اسلام ستیزی قرار دادن دارن مسلمونارو از دین خارج میکنن الان روم کجا به آغوش اسلام وارد شده مسلمون شدن با اختیار خود مردم بخاطرایشون نبود واصلا هم سنت پیغمبر وعمل نکرد بلکه یه سری مواردم مثل حج و صیغه رو حرام کرد چطور کسی که خودش نتونسته شیطان و شکست بده وفتنه رو از خودش دفع کنه همچین حرفی دربارش میگی که کم عیب بود بعدش راه راستو نتونستن تشخیص بدن برای خلافت شایسته بود خواهشا حضرت علی(ع) جان پیغمبر(ص)و کسی که آیه ی تطهیر براش نازل شد با هیچ کس مقایسه نکن با وجود ایشون هیچ کس برای خلافت شایسته نبود که متاسفانه اکثرا بعد پیغمبر(ص) از راه راست خارج شدن وحق تشخیص ندادن
پاسخ:شما یکم تحقیق کن و حرف های تکراری نزن درباره دین ستیز ها تعجب میکنم که حق رو به اونا میدیدن مگه همونا درباره حضرت حسین که شهید شد نظر منفی ندارد و حتی میگن نعوذبالله حسین بن علی رضی الله عنه در حکومت قیام کرد و نعوذبالله ضالم بوده و غیره /درباره اینم که حضرت عمر ایا سنت پیامبر رو اجرا کرد یا نه سری بزنید به نهج البلاغه تا ببینید چطور حضرت علی از عمر تعریف میکند و میگوید او سنت را بر پا کرد و کجی ها را راست نمود و بیماری ها را از بین برد

/weblog/file/img/m.jpg
مینا در تاریخ : 1395/2/24/sonnat2 - - گفته است :
چطور خطبه ی شقشقیه ضعیفه باچه استدلالی بگو نظرت راجب شهادت وحمله ور شدن به خانه ی فاطمه زهرا(س) چیه که در کتب اهل سنت هم اومده در میان صحابه بگو کی از همه با ایمان تر و شجاع تر و عزیزتر نزد پیامبر (ص) بود
پاسخ:اون روایات حمله به خانه همگی برسی شده و حتی یک حدیث صحیح در این مورد وجود ندارد

/weblog/file/img/m.jpg
پایدار در تاریخ : 1395/1/2/1 - - گفته است :
و یک چیز دیگه ابن ابی الحدید معتزلی معتدل ابوبکر و عمر و عثمان را قب‌ل داشته و انها را صاحبان فضیلت بر شمرده شما هیچ شیعه ای رو پیدا نمیکنی که همچین اعتقادی داشته باشه و اقا حسین شما که باز میگی سند خطبه شقشقیه ضعیف مگه واسه شما نیاوردم که تمام اسنادش درسته تعصبت دیگه چیه ؟؟ فکر قیامت و مرگ و اینا نیستی اصلا اقا شما درست میگی سلمنا شیعه کافر اما برادر عزیزم شما یک درصد احتمال بده اعتقادات شیعه درست باشه اون وقت می خوای چیکار کنی اون دنیا دهن سرویس کنی ها
پاسخ:اتفاقا در کتب معتبر شیعه فظیلت های خلفای راشدین بسیار امده که اگه وقت کنم مطلبی جدا دربارش مینویسم

/weblog/file/img/m.jpg
پایدار در تاریخ : 1395/1/2/1 - - گفته است :
سلام علیکم برادر عزیز اولا سند شقشقیه خیلی هم صحیح دوما فصاحت وبلاغتی که در شقشقیه هست بسیار بسیار شبیه به خطبه های حضرت امیرالمومنین السلام الله علیها ست سوما این خطبه بیشتر به حضرت سلمان و حضرت مالک اشتر رضوان الله علیهم نزدیک تر است تا جناب خلیفه دوم چهارم عمر بن خطاب کدوم کجی ها را راست کرده
پاسخ: حضرت سلمان و مالک اشتر؟؟؟این همه سند که اوردم پس چی همشونو رد میکنید؟؟؟وای بر شما

/weblog/file/img/m.jpg
پایدار در تاریخ : 1394/12/26/3 - - گفته است :
نظر ما رو تایید نمیکنید اسم شما حسین؟
پاسخ:بله اسمم حسین است///بعضی وقت ها چند روزی ممکنه تاید نظر طول بکشه چون وقت ندارم زیاد بیام سایت

/weblog/file/img/m.jpg
پایدار در تاریخ : 1394/12/24/1 - - گفته است :
برادر عزیز ابن ابی الحدید معتزلی ومحمد عبده شیعه نیست چون انها تفکرات اهل سنت را دارن و حرف شان در اینجا برای شیعیان اصلا و ابدا سند نیست به غیر از این دو کدوم گفته که منظور خطبه مورد نظر جناب خلیفه دوم باشه اگر حضرت علی السلام الله علیه در این خطبه از جناب عمر تعریف کرده اند پس چرا در خطبه ۳ نهج البلاغه (شقشقیه) از عمر راضی نبودند این تضاد با هم جور درنمیاد و در ضمن جناب عمر کدوم کجی ها را راست کرده این خطبه مورد نظر بیشتر به حضرت سلمان فارسی و یا حضرت مالک اشتر می خوره تا عمر!! خواهشا تایید کنید
پاسخ:عقایدش نزدیک است به شیعان تا اهل سنت درضم جز ایشون بسیاری سند اوردم///خحطبه شقشقیه بسیسار ضعیف است

/weblog/file/img/m.jpg
مبینا ورمزیار در تاریخ : 1394/12/13/sonnat2 - - گفته است :
سلام.مطلب تون بسیار عالی بود انشالله موفق و موید باشین.یا علی
پاسخ:و علیکم سلام ممنون بابت نظرتون

/weblog/file/img/m.jpg
erfan در تاریخ : 1394/11/15/sonnat2 - - گفته است :
میشه بفرمایید کدام یک از علمای ما گفتند که این منظور این خطبه جناب عمر بن خطاب است
پاسخ: منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة ، ذیل خطبه 228 نهج البلاغة . عمر بن خطاب : ابن أبی الحدید و محمد عبده ، می گویند : أی عمر علی الارجح ، نظر بهتر این است که در مورد عمر است .
پاسخ:به زودی 15 نفر از علمای شیعیان را که اعتراف کرده اند این خطبه در مورد حضرت عمر هست در همین مطلب اضافه خواهم نمود با سند

/weblog/file/img/m.jpg
erfan در تاریخ : 1394/11/15/4 - - گفته است :
اسم این خطبه یرید به بعض اصحابه درمورد جناب عمر بن خطاب نیست واکثر علما همه میگن که منظور حضرت سلمان فارسی علیه السلام است کدام یک از علمای ما گفتن که منظور این خطبه عمر؟
پاسخ:ابن ابی الحدید می نویسد : واما الجارودیة من الزیدیة فیقولون : انه كلام قاله فی أمر عثمان أخرجه مخرج الذم له ، والتنقص لأعماله ، كما یمدح الان الأمیر المیت فی أیام الأمیر الحی بعده ، فیكون ذلك تعریضا به . شرح نهج البلاغة ابن أبی الحدید ج 12 ص 3 . «جارودیه» كه گروهى از «زیدیه» هستند معتقدند كه امام علی علیه السلام این سخن را درباره «عثمان» گفته است، و در واقع حضرت در مقام انتقاد از کارهای عثمان و اعتراض به او این جملات را بیان نموده است همانطور که به جهت تعریض بر حاکم حاکم فعلی، حاکم گذشته را مدح می کنند.

/weblog/file/img/m.jpg
erfan در تاریخ : 1394/11/15/sonnat2 - - گفته است :

سلام برادر چرا نهج البلاغه رو تحریف میکنید اینها همش درمورد سلمان فارسی بود نه جناب عمر
پاسخ:و علیکم سلام..خوب شما ادعا دارید این موارد در مورد حضرت سلمان فارسی رضی الله عنه ایت خوب پس بفرماید حضرت سلمان فارسی کدام کجی ها را راست نموده یا یا سنت ها را بر پا نموده و از همه مهم تر بفرماید پس چرا علمای خودتون هم گفته اند این خطبه راجب حضرت عمر هست ؟؟؟؟
پاسخ:http://sonnat2.com/post/121/%D8%A2%DB%8C%D8%A7%20%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%88%D8%B1%20%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%AE%D8%B7%D8%A8%DB%80%20%C2%AB%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%AF%20%D9%81%D9%84%D8%A7%D9%86%C2%BB%20%D8%A7%D8%B2%20%D9%86%D9%87%D8%AC%20%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87%20%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D8%B9%D9%85%D8%B1%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA.htm



نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








اهل سنت جاسک
</div></div>
<div class=

با سلام لطفا از گذاشتن نظرات تبلیغاتی و غیر مزتبط با مطلب خوداری فرماید که تایید نخواهند شد

دوست دارید چه مطالبی بیشتر در وب سایت قرار گیرد؟

RSS

Powered By
loxblog.Com